Bedre indlæring med frisk luft

Dårligt indeklima i skolerne rammer indlæringen. Det kan løses med behovsstyret ventilation, og samtidig sparer skolerne penge.

En forskergruppe fra Aarhus Universitet i Danmark har ladet eleverne i fire klasser løse de samme opgaver, men med forskellig tilførsel af luft. Resultatet viste, at eleverne var mere koncentrerede, jo mere frisk luft der blev tilført klasserne. Eleverne klarede sig op til syv procent bedre, end når de arbejdede med opgaverne i det sædvanlige indeklima. I den friske indendørsluft kunne børnene nå at løsemarkant flere opgaver inden for ti minutter uden at øge deres fejlprocent.

    

indoor-climate-schools

    


Læs også: Fremtiden tilhører energien


    

Ifølge Bent Ole Jonsen, markedschef i energiafdelingen hos Caverion Danmark, bekræfter det, hvad Caverion har sagt i mange år: Luften skal skiftes ud. Det samme gælder kontorer, for indlæringen falder i skolerne, og produktiviteten falder på arbejdspladser, hvis indeklimaet ikke er i top.

- Virksomhederne følger i stigende grad vores råd om at gøre noget ved indeklimaet. Jeg kan kun håbe på, at undersøgelsen fra Aarhus Universitet også vil få kommunalpolitikerne til at indse, at der faktisk er en simpel vej til at løfte udbyttet af undervisningen, siger Bent Ole Jonsen.

  

God ventilation er bedre end åbne vinduer

Man kan åbne vinduerne, men om vinteren er det ikke sjovt at sidde tæt på et åbent vindue.  Mere effektivt er det at installere et ventilationsanlæg.

- Med den teknologi vi har i dag kan det endda vise sig ikke blot at gavne indlæring og produktivitet, men også energiregnskabet, siger Bent Ole Jonsen.

Rent økonomisk er det en skidt idé at lukke den varme luft ud ad vinduet. Udskiftes luften i stedet i et ventilationsanlæg, kan varmen genvindes. Og hvis man tilmed har en behovsstyret ventilation, så der bliver udskiftet mest luft i de rum, hvor der er flest mennesker, begynder økonomien at se fornuftig ud.

    


Læs også: Mange penge at spare på ventilation


    

Problemerne på skolerne er, ifølge Bent Ole Jonsen, at mange ældre skoler ikke har et ventilationsanlæg. De skoler, der har et, oplever ofte, at det ikke fungerer optimalt.
Bent Ole Jonsen ser bedre ventilation som en oplagt vej til at løfte indlæringen.

- Så er det jo ret enkelt. Ønsker kommunalpolitikerne en bedre skole og indlæring, er indeklimaet et område, der absolut bør prioriteres. Og med en behovsstyret løsning kan det tilmed komme kommunekassen til gode, siger Bent Ole Jonsen.
Bent Ole Jonsen, Markedschef Caverion Danmark A/S
Caverions markedschef Bent Ole Jonsen
 

Fakta om undersøgelse om indeklima i skoler foretaget af Aarhus Universitet

  • Undersøgelsen er gennemført i fire klasser på to skoler fra 1970’erne i Aarhus.
  • Der blev sat små, decentrale ventilationsanlæg op i de klasser, der deltog i forsøget. Herfra kom der frisk luft ind i klasserne.
  • Eleverne blev udsat for forskellige niveauer af frisk luft, mens de lavede opgaver i dansk og matematik. Hver dag i fire uger havde eleverne ti minutter til at løse en test. De var uvidende om, at de deltog i undersøgelsen.
  • Tilførsel af frisk luft betød, at eleverne klarede sig 7 % bedre end i det sædvanlige indeklima.
  • CO2 niveauet i lokaler uden frisk luft var 2-3 gange højere end det, man i dag tillader i nybyggeri.