• Citybanan
  • Citybanan i Stockholm

Citybanen , Stockholm, Sverige

Citybanen (Citybanan) skal gøre hverdagen lettere for tusindvis af pendlere i Stockholm

Som det er i dag, er der kun to spor til rådighed til alle S-tog, regionaltog og fjerntog, der kører gennem Stockholm. Det giver problemer i form af overbelastning, trængsel og forsinkelser, og man har derfor valgt at lave en seks kilometer lang S-togstunnel og opføre to nye S-togsstationer med direkte forbindelse til de allerede opførte metrostationer. 

Citybanen , Stockholm, Sverige

Trafikverket (den svenske pendant til den danske trafikstyrelse) er en statslig myndighed med ansvar for den langsigtede planlægning af transportsystemerne inden for vejtrafik, jernbanetrafik, søfart og luftfart. Trafikverket er desuden ansvarlig for opførelse samt drift og vedligeholdelse af de statslige veje og jernbaner.

Ydelser

  • Projektledelse
  • Installation
  • Design & Engineering

Fagområder

  • VVS
  • Sikring
  • Automation
  • Industriinsallation
  • EL

Kundegrupper

  • Offentlig sektor
  • Offentlig sektor - Infrastruktur
  • Offentlig sektor - Transport

kategori

  • Infrastruktur

Udfordring

  • I forbindelse med konstruktionen af den nye S-togstunnel er der blevet opført to nye S-togsstationer med direkte forbindelse til undergrundsbanen, nemlig stationerne Stockholm Odenplan og Stockholm City. Caverion har leveret alle de tekniske installationer til belysnings-, kraft- og styresystemerne til Odenplan, og har endvidere installeret sprinklere samt varme- og sanitetsløsninger på stationen Stockholm City.
  • Derudover har Caverion konstrueret et system, som giver garanti for høj driftssikkerhed.
  

Løsning

  • Installation af belysnings-, kraft- og styresystemer til Citybanan-stationen Odenplan.
  • Installation af sprinklere samt varme- og sanitetsløsninger på stationen Stockholm City.
  • Alle tekniske systemer på Odenplan sammenkobles med kundens egne styresystemer, hvilket giver et samlet overblik.
  • Stationernes driftssikkerhed sikres via opførelse af et reservekraftforsyningsanlæg lige uden for bygrænsen.
   

Tidsrum

2013-2016

 

Fakta om konstruktionsarbejdet

  • De nye S-togsstationer er opført dybt nede i undergrunden under de nuværende undergrundsbanespor. Det har resulteret i lange transporttider og høje logistikkrav.

Fakta om Caverions løsning

  • Odenplan: Fire centrale anlæg på Odenplan styrer alle belysnings- og overvågningssystemer på stationen.
  • Stockholm City: VVS, design af system til varmt og koldt vand, sprinklersystem med 1000 sprinkler-bokse, som dækker hele installationsområdet. 40 meter under jorden er der 10 pumpestationer, som er designet til at fjerne affald og regnvand.
  • Reservekraftforsyningsanlæg: Et højspændingsanlæg beliggende i Tomteboda lige uden for bygrænsen. I tilfælde af strømafbrydelse kan stationerne forsynes med spænding på fem forskellige måder. Via en 20 kubikmeter stor dieseltank kan stationernes ventilations-, belysnings- og styresystemer samt elevatorer og rulletrapper derefter forsynes med strøm i 24 timer, uden at det er nødvendigt at påfylde diesel. Der kan derefter fyldes mere diesel på systemet, så stationerne kan holdes kørende i flere uger.

1000 sprinkler-bokse

40 meter under jorden

10 pumpestationer